Обікрасти державу і платників податків одне з улюблених занять багатьох наших чиновників, які займаються держзакупівлями. «Освоєння» держкоштів на користь своєї кишені, ніщо так не радує нашого чиновника, особливо якщо сума цікава і велика.
З введенням електронних закупівель Прозорро, злодійством стало займатися менш приємно, адже про результати тендеру і про його ход будуть знати будь-які бажаючі. Тому чиновники стали винаходити варіанти обходу Прозорро.
Ми хочемо запропонувати три найбільш популярних варіанти обходу Прозорро недобросовісними чиновниками.
Дискваліфікація неугодних учасників
Замовник, щоб присудити перемогу своєму «кишеньковому» учаснику, дискваліфікує інших учасників, навіть якщо їх ціни набагато нижче. Дискваліфікація на торгах може носити і об’єктивний характер, але часто дискваліфікують непотрібних учасників з надуманих причин, які «своєму» учаснику легко прощають.
Прописування умов під свого постачальника
Вимога наявності специфічного документа, на оформлення якого потрібно багато часу нормальному учаснику. Наприклад, сертифіката випробувань на отримання якого потрібен місяць, а з моменту оголошення тендеру до торгів залишається 2 тижні. Вимога особливих специфічних несуттєвих характеристик товару, які вказують на конкретного постачальника. І інші вимоги тендерної документації, які штучно зменшують конкуренцію і прописані буквально під одного учасника, який їм задовольняє.
Приховування тендера від «несвоїх» учасників
Наявність спеціально зроблених помилок в назві, наявність складної і незрозумілої назви тендера, розташування тендера взагалі в іншій категорії і інші схожі дії, які маскують від нормальних учасників тендер. Посилання на розташування такого тендера в системі Прозорро замовник видає своєму постачальнику, а інші не можуть його знайти, навіть з налаштованими фільтрами і відповідним пошуком.